Oldal kiválasztása

Milyen a ti pillangótok?

 

Ezt az alkotást nem csak úgy lehet elkészíteni, ahogyan itt látjátok.

Az itt közzétett változat csak egy a sok közül, és a számotokra legmegfelelőbb alkotás ott él bennetek. Bátran kíváncsiskodjatok befelé: hogyan tetszene nektek a legjobban? Milyen lenne az a pillangós, virágos rét, ahol ti szívesen szaladgálnátok, játszanátok?

Először képzeljétek el, aztán találjátok ki, hogyan fogjátok megjeleníteni. Ebben segítenek az itt található ötletek, technikák.

Eldönthetitek, hogy közösen “dolgoztok” egy nagy képen, vagy külön-külön, mindegyikőtöknek lesz egy saját kis virágos rétje pillangókkal.

Választhattok egy nagy csomagolópapírt is háttérnek, lehet sima színes papír az alap amire virágokat készítetek. Minden a ti döntéseteken múlik. Ez egy ilyen alkalom. Semmi nincs eldöntve, semmi nincs megszabva, ti most szabadon alkothattok úgy, ahogyan nektek tetszik!

Ha elsőre ez nem megy olyan könnyen, nyugodtan kövesd az itt leírtakat! Ahogy egyre gyakorlottabb leszel, egyre inkább el mersz majd rugaszkodni a leírástól. Úgy, ahogyan például már ösztönösen tudsz főzni, nem kell mindig a receptet bogarásznod. A főzés is egy ilyen alkotás. 🙂

 

Ráhangolódás

 

Az alkotási vágy az gyakran úgy születik, hogy egy belső késztetést érzünk arra, hogy megjelenítsünk valamit, létrehozzunk valamit ami bennünket tükröz, vagy egyszerűen csak kedvet kapunk hozzá.

Alapjában véve mindegyikünkben ott van bizonyos szinten ez az alkotási vágy, de a mindennapokban annyira igyekszünk megfelelni a sokféle szabálynak (annak is amit észrevétlenül mi magunk írunk elő), hogy ezt a spontán alkotási vágyat is sokszor szigorú keretek közé akarjuk szorítani.

Pontosan akarunk ragaszkodni egy “recept”-hez, leíráshoz, és úgy érezzük, ha máshogy csináljuk az már nem is olyan jó. Pedig de! A legjobb az alkotásban az, hogy mindegyik egyedi és másmilyen, mint a többi.

A ráhangolódás gyakran egy élmény, egy nyári séta a mezőn, vagy egy dal, amit meghallgatva könnyebben eljutunk a képzelet birodalmába. De lehet egy összebújós beszélgetés, szép képeket, természetfotókat ábrázoló könyv nézegetése, egy mese, vagy egy találós kérdés is.

A szerepe az, hogy a mindennapi rohanásból át tudjunk lépni az alkotás világába, oda, ahol nincs megfelelés, nincsenek szigorú szabályok, ahol a lényeg az, hogy el tudjuk engedni a képzeletünket és úgy összességében saját magunkat.

Hogy – miközben persze kereteket is tartunk – ne akarjuk a gyerekeknek előírni, megmondani, hogy pontosan mit csináljanak, inkább csak megmutatva a technikát hagyjuk őket próbálkozni, kísérletezni. Ehhez nekünk, felnőtteknek is olyan állapotba kell kerülnünk, ami támogató, türelmes, megengedő, amolyan kísérő szerep, nem feltétlenül irányító.

Vagyis a ráhangolódásra nem csak a gyerekeknek van szüksége, hanem nekünk is.

Itt van például ez a kis dal:

 

 

Nekem Gryllus Vilmos dala is nagyon tetszik – itt tudod meghallgatni.

Még egy lepkés dal a Kiskalász zenekartól.

Nyári sétákon, kert munkák alatt biztosan találkoztok pillangókkal. Mesélhetsz róluk a gyerekeknek néhány dolgot, ehhez itt találsz segítséget.

Függöny maradékból készíthetsz nekik szárnyakat is: középen összekötöd, a két szélére pedig egy-egy hajgumit öltve a gyerekek fel tudják húzni a csuklójukra. Természetesen ez is csak egy lehetőség 🙂 .

 

The Tip Toe Fairy

 

 

Végül egy találós kérdés:

Tarka, de nem virág,
szárnya van, nem madár,
egész nap a rét fölött száll.

 

A közös alkotás alatt nyugodtan elfelejtheted azokat a szavakat, hogy “fejlesztés”, “finommotorika”, és nem lesz szükség vonalzóra, körzőre sem 🙂 . A tevékenységünk célja nem az, hogy ebben-abban fejlődjenek a gyerekek, mindez a természetes következménye lesz annak, ha képesek vagyunk elengedni magunkat és csupán örülni annak, hogy együtt vagyunk, és megmutatni a gyerekeknek, hogyan lehet a körülöttünk lévő sok csodás dolgot megörökíteni néhány egyszerű technika segítségével.

A bejegyzés végén egyébként megtalálod, hogy milyen sok terület fejlődését támogatjuk ezzel a tevékenységgel 🙂 .

 

Háttér

 

Háttérként választhatsz színes-, vagy akár fehér lapot is, amelyre két-, vagy akár többféle színnel fogunk nyomdázni.

A nyomdázáshoz szivacs darabot használunk, amelyet egy egyszerű mosogatószivacsból tudsz levágni. Azt javaslom, minden színhez használj egy külön szivacsdarabot!

A temperafestéket én nem higítottam fel, így szép, élénk színe maradt. A szivacs egy részét a festékbe bemártva nyomogassátok a lapra a szivacsot! Ha jó nagy papírra dolgoztok, akár egyszerre is nyomdázhattok. Ha beírod a keresőbe, hogy Primo Tempera,  meg is tudod nézni, hogy milyen festéket használok a gyerekekkel. Vissza lehet zárni a kupakját és egyáltalán nem szárad be.

Ezt a folyamatot nyugodtan rábízhatod egyedül a gyerkőcre is, biztosan csodaszép lesz a végeredmény! És ha ő még ott tart, hogy jobban szeret maszatolni a szivaccsal, akkor a ti hátteretek lehet egy szép színes egybefüggő háttér is.

 

 

 

Pillangó

 

A pillangót szintén egy tetszőlegesen választott színes lapra nyomtatjuk egy teljesen egyedi sablonnal. Azt javaslom, a sablon rajzolását inkább te, vagy egy nagyobb, iskolás testvér végezze el, ugyanis fontos, hogy a ceruzát jól rányomva rajzoljátok meg a pillangót. Így a dekorgumi benyomódik a vonalak mentén, és tudunk vele majd nyomdázni.

Attól függően mekkora méretben szeretnétek elkészíteni a pillangót, vágjatok ki egy dekorgumi darabot ( az enyém 7×8 cm-es volt), erre pedig tetszés szerint rajzoljátok fel egy pillangószárny felét.

Ne aggódj azon, hogy “nem tudsz rajzolni”, nézd az enyémen is milyen girbegurba vonalak vannak!

 

 

Segítségként azért mutatok pár ötletet:

 

Ha olyan pillangószárnyat rajzoltok, amelynek a felső és az alsó része nem egyforma méretű, akkor majd a dekorgumi hátoldalára is megrajzolhatjátok a mintát, így mindkét felével tudtok nyomdázni – így lesz szimmetrikus a pillangó (bővebben hallasz erről a lenti videóban).

De rajzolhattok egyből olyan szárnyat is, amelynek egyforma az alsó és a felső része (ezt is jobban meg tudod nézni a videóban).

A dekorgumira rajzolt pillangó szárnyat szépen fessétek be valamilyen általatok kiválasztott színnel. A festéshez az Anilinky vízfestéket használtam, aminek nagyon szép élénk színei vannak. A gyerekek kezéről azonban nem biztos, hogy az első kézmosáskor lejön, ezt azért jó tudni  🙂. Temperát is használhattok erre a célra.

A pillangószárny nyomdázása egy érdekes kísérlet! Nem az a lényeg, hogy tökéletes körvonalakat kapjatok, és olyan legyen a szárny, mintha rajzoltátok volna…

A lényeg az az érdekes megfigyelés, hogy egyszer ilyen, egyszer olyan lesz, attól függően, hogy mennyi festéket és mennyi vizet teszünk rá és mennyire nyomjuk a papírra. A gyerekek nagyon szeretik ezt a kísérletezést, hagyj rá bőven időt, és csodáljátok meg együtt, hogy milyen sokféle lenyomat születik ugyanabból a mintából!

 

 

A variációk száma szinte végtelen attól függően, hogy milyen színnel nyomdázunk, milyen színű papírra. A sablonra akár két-, vagy háromféle színt is festhettek!

Amíg száradnak a pillangók és a háttér, készítsetek pár virágot!

 

Virágok

 

Most egy nagyon egyszerű kis virágot választottam, és azért jutott eszembe, mert ezen is felfedezhető a szimmetria, úgy mint a pillangószárnyakon.

Egy tetszőleges méretű négyzet alakú színes papír darabra lesz szükség. Attól függően mennyi időtök van, és mennyire köti le a gyerekeket az alkotás, nagyobbacskáknak lehet egy feladvány az is: “Hogyan tudnánk egy négyzet alakú kis papírdarabot készíteni?”

Ha van időtök, hagyd őket, hadd törjék a fejüket! Lehet, hogy körberajzolnak majd valamit, ami négyzet alakú. Vagy rájönnek, hogy a téglalap alakú papír sarkát lehajtva megkapják a négyzet átlóját.

A kis négyzet alakú papírokat kétszer félbehajtva egyszerűen csak egy szirmot rajzolunk rá és körbevágjuk úgy, hogy egyben maradjon a papír közepe.

 

 

A színeket itt is tetszés szerint válasszátok, sőt különböző fajta papírokkal is kísérletezhettek: régebbi csomagolópapír, virágcsokorról megmentett szebbnél szebb papírok, akár színes újságpapír, de persze egyszerű színes papír is megteszi.

A virág közepébe a legegyszerűbb, ha krepp papír (vagy szalvéta) gombócot gyúrtok és beleragasztjátok.

A virágszárakat is ki tudják vágni (nyírni 🙂 ) a gyerekek zöldes papírból. Lehetnek különböző hosszúságúak is, hiszen a kerti virágok sem egyformák. Akár beszélgethettek is erről közben: nálatok melyik virág az, amelyik hosszú szárú és melyiknek van rövid szára?

 

Összeállítás

 

A megszáradt háttérre helyezzétek el a virágszárakat, virágokat a pillangókkal, aztán ragasszátok a helyére!

Egyáltalán nem baj, ha egy-egy rész lelóg a lapról. Szerintem annál élethűbb, annál természetesebb. De persze ebben is ti döntötök: a ti alkotásotok olyan lesz, amilyet ti szeretnétek!

Akár egy színes kartonlapra is felragaszthatjátok a kész alkotást!

 

 

Nézd meg ezt a videót is!

 

 

 

Mi mindenben fejlődnek a gyerekek?

 

Minden tevékenység rejt magában egy csomó fejlődést, legyen az bármilyen játék, közös otthoni házimunka, kreatív alkotás, vagy mozgás.

Ez a pillangós alkotási folyamat például az alábbiakat:

 

🦋 A gyerekek ismerkednek a színekkel, árnyalatokkal (világos, sötét) és ha lehetőséget adtok nekik, akkor a színkeverés fortélyaival is (például: miből lesz a narancssárga és a rózsaszín?).

🦋 Tapasztalatot szereznek a szimmetriáról a pillangószárnyak és a virágszirmok elkészítése során is.

🦋 Méricskélésre is lehetőség nyílik a hosszabb-rövidebb virágszárak elkészítése, összehasonlítása során.

🦋 Megtanulnak nyomdázni – ehhez pedig a mozdulataik kontrollálása szükséges (meg kell állítani a mozdulatot amikor a papírhoz ér a szivacs), ez is egy fontos képesség!

🦋 Gyakorolják az eszközök használatát: ecset, olló, ragasztó, a különböző technikák (festés, vágás-ragasztás, nyomdázás) megvalósítása egyre gördülékenyebben megy majd.

🦋 Természetesen sokat fejlődik a finommotorika és a szem-kéz koordináció is.

🦋 Az ismereteik is bővülnek, ha közben beszélgettek a virágokról, pillangókról. Például: lehet, hogy lábakat is szeretne rajzolni a pillangónak – akkor mennyit is kell rajzolni? És természetesen a virágoknak levelet is készíthettek 🙂 .

 

Mindez észrevétlenül megtörténik és ami még nagyon fontos, hogy gazdagabbak lesztek egy közös élménnyel!

 

Még egy fontos dolog:

 

Az “élmény” nem azt jelenti, hogy végig örömmámorban úszva festegettek. A víz kiborul, néha a gyerkőc is kiborul, ha nem úgy sikerül neki valami, ahogyan szeretné. De lehet, hogy éppen te veszíted el a türelmedet 🙂 és ez is teljesen normális!

A lényeg, hogy utána fel tudjátok-e oldani a feszültséget – ebben ugye felnőttként neked van vezető szereped – és megnyugodva folytatjátok-e az alkotást, vagy éppen kimentek egyet focizni és elhalasztjátok másnapra az egészet. Az alkotás szabadságában ez is benne van! 🥰